Manieren om ontslagen werknemers te helpen aan een nieuwe baan
Als werkgever is het beëindigen van het dienstverband van een werknemer waarschijnlijk een van de meest moeilijke beslissingen die moeten worden genomen. Hoewel het aankondigen, communiceren en begeleiden van een ontslag van een werknemer een onaangename ervaring kan zijn, is het belangrijk alles te doen wat je kunt om ervoor te zorgen dat jouw ex-werknemer een soepele overgang heeft en zo snel mogelijk een nieuwe passende baan vindt. Wat kun je als werkgever doen wanneer je geconfronteerd wordt met het ontslag van een werknemer? Het doel is om de overgang zo gemakkelijk mogelijk te maken en tegelijkertijd de stress en angst van de betrokken werknemer weg te nemen. Hier zijn enkele manieren om met empathie en professionalisme om te gaan met ontslagen.
Transparante communicatie
Het kan pijnlijk zijn te moeten herstructureren of personeel te moeten ontslaan ten behoeve van het voortbestaan van het bedrijf. Om de meest soepele overgang te realiseren voor ex-werknemers is het daarom van vitaal belang om alle zaken zo transparant mogelijk te communiceren.
Probeer bij het ontslaan van werknemers het opgebouwde wederzijdse respect te behouden. Het team is immers het hart van het bedrijf, en het bewaren van geheimen kan leiden tot geruchten en een slechte reputatie. Antwoord rustig en eerlijk over de redenen waarom een werknemer moet worden ontslagen en maak eerlijkheid een cruciaal onderdeel van jouw betoog. Geef de werknemer de kans om verdere vragen te stellen en ga daar zo goed mogelijk op in.
Externe ondersteuning bij vertrek aanbieden
Ontslagingen kunnen leiden tot stressvolle situaties voor zowel werknemers als werkgevers. Gelukkig kunnen outplacementmedewerkers helpen deze overgang te vergemakkelijken. Outplacement is een vorm van arbeidsbemiddeling en een loopbaanondersteunende dienst die werkgevers kunnen aanbieden als onderdeel van het ontslagpakket.
Dit helpt ontslagen werknemers bij de overgang naar een andere baan of loopbaan en wordt ook wel 2e spoor traject genoemd. De dienst wordt vrijwel altijd aangeboden door de werkgever en is gericht op het verbeteren van de vaardigheden die nodig zijn om een nieuwe baan te vinden, zoals het schrijven van sollicitatiebrieven en CV’s, het gebruik van vacaturewebsites, netwerken, sollicitatiegesprekken en salarisonderhandelingen.
Geef overgangswerknemers meer flexibiliteit
Geef werknemers tot het einde van het contractverloop voldoende flexibiliteit om verder te gaan en nieuwe werkmogelijkheden te onderzoeken. Geef bijvoorbeeld extra ruimte voor CV-ontwikkeling en sollicitatiegesprekken. Kortere werktijden en flexibele roosters kunnen een meer ontspannen sfeer aanbieden.
Zorg voor follow-up
Zelfs als het gaat om direct ontslag, biedt mogelijkheden aan voor follow-up. Zorg ervoor dat de werknemer op de hoogte is van zijn of haar rechten en opties, geef updates over beschikbare vacatures en zorg ervoor dat de middelen beschikbaar blijven. Dit kan ervoor zorgen dat werknemers die vertrekken met respect en waardigheid worden behandeld en zich in moeilijke tijden niet in de steek gelaten voelen.